Artikelen

Ze komen eraan, die goederentreinen!

Vanaf nu komen er in de weekenden en soms hele weken goederentreinen 'omrijden' langs Bathmen

BathmenHuizenOverwegOmdat de bouw van het verlengde van de Betuweroute in Duitsland de komende jaren (tot en met 2022) stremmingen met zich meebrengt, waardoor de goederentreinen van en naar Duitsland een andere route moeten kiezen, zullen er op sommige momenten ineens veel meer goederentreinen Bathmen passeren. Niet alleen overdag, maar ook (of juist) in de nachtelijke uren. Dat is nu al merkbaar, maar zal nog verder gaan toenemen.

In Noord-Brabant (ook daar zal tijdens de Betuweroute-stremmingen een extra stroom goederentreinen gaan rijden) heeft dit vooruitzicht al geleid tot een stevige 'brandbrief' over de risico's van zoveel goederentreinen door dichtbevolkt gebied. Naar aanleiding van een recent treinongeval in Tilburg, waarbij giftige stoffen vrijkwamen, schrijft de burgemeester van Tilburg op 12 maart 2015 mede namens nog 18 andere gemeenten in de regio en drie provinciebesturen een brief naar staatssecretaris Mansveld, waarin wordt verwezen naar eerdere soortgelijke ongevallen en de blijkbaar onvoldoende veiligheidsmaatregelen die sindsdien zijn getroffen. "Dit ongeval vergroot onze zorg over de veiligheid van het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen door dichtbevolkte gebieden. Niet alleen Tilburg maar ook andere gemeenten, provincies en veiligheidsregio's maken zich ernstige zorgen over de veiligheid op het spoor," besluit burgemeester Haanen zijn brief aan Mansveld.

Lees de brief hier (pdf).

PlaatjeProRail-folderOmleidingPR-campagne

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail bereiden samen een publiciteitscampagne voor, waarover u hier meer informatie zult vinden. Er is een 'kalender' gepubliceerd (nieuwe versie) met de dagen van de grootste drukte. Dan kunt u zich daar alvast op voorbereiden. Ook maakte ProRail een prachtige kleurenfolder (het plaatje hierboven is een deel daarvan).

Berichtgeving op de website van ProRail: klik hier.

Officiƫle website van de rijksoverheid over de omleidingen: klik hier.

Lees ook wat RONA schrijft over de omleidingen: RONA-Nieuwsbrief 30.

Politiek

In de Tweede Kamer, met name in de commissie Infrastructuur en Milieu die over de spoorzaken gaat, blijft aandacht voor de problemen van het toenemende goederenvervoer door Oost-Nederland. (En anders zal 'Bathmen' hen daaraan wel herinneren!)

In een recente commissievergadering werd staatssecretaris Mansveld bijvoorbeeld bevraagd over de maatregelen tegen geluidsoverlast op het spoor, vooral ook tijdens de 'omleidingsperiode' vanwege de bouw van het derde spoor op de aansluiting van de Betuweroute in Duitsland. Ze verwees naar het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG), maar voegde daaraan letterlijk toe: "Gezien de omvang van het programma is snelle besluitvorming niet makkelijk. Ik verwacht dat we nog enige tijd moeten wachten voor we het geheel gezien hebben". Nog enige tijd, dat was... twee jaar(!), zei ze vervolgens. "In de uiteindelijke planning zal ik de aanpak van geluidsoverlast langs de omleidingsroutes zo veel mogelijk naar voren halen." Die planning (!) is er over twee jaar dus. En dan moet die daarna nog even uitgevoerd worden. In de tussentijd mag u 's nachts extra dikke oordopjes indoen.

De staatssecretaris concludeert ook nog dat de omleidingen eigenlijk helemaal niet tot problemen leiden, behalve dan dit: "Op enkele locaties ontstaat echter wel een lichte overschrijding van de geluidsproductieplafonds". Daar wordt nog naar gekeken, maar op andere plaatsen waar de geluidsoverlast zal toenemen tot het geluidsplafond helemaal bereikt is (of toch overschreden wordt, dat valt pas later te bezien), gebeurt dus helemaal... niks.

U bent gewaarschuwd.