Artikelen

Ministerie en ProRail leverden onjuiste cijfers over Noordtak

Het 'meningsverschil' is beslecht: er is nu een rapport met een 'betere' berekening van de kosten van een Noordtak door de Achterhoek.

Eind 2014 verscheen een 'quick scan', een globaal onderzoek van de provincies Overijssel en Gelderland samen met het Havenbedrijf Rotterdam (HbR), naar de kosten van een noordelijke aftakking van de Betuweroute naar Duitsland door de Achterhoek. Deze Noordtak zou aanmerkelijk goedkoper aangelegd kunnen worden dan door het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail steeds werd gezegd. Het zou daarmee wel degelijk een reƫel alternatief zijn voor de route over het bestaande reizigersspoor, die zoveel meer overlast met zich mee zal brengen.

Kostenonderzoek NoordtakToen de staatssecretaris ook in een Kamerdebat bleef volhouden dat zo'n Noordtak sowieso te duur zou zijn, dwongen Kamerleden haar om in overleg te gaan met de opstellers van de 'quick scan'. Er volgde een nieuw onderzoek. De uitkomst van dat onderzoek is er nu. Wat blijkt: de cijfers van ministerie en ProRail waren te hoog, zo geven ze nu dan toch eindelijk toe in het gezamenlijke rapport.

De provincies Overijssel en Gelderland stellen op grond van het onderzoeksrapport vast dat de Noordtak een serieus alternatief blijft voor de 'opvang' van een eventuele grote toename van het aantal goederentreinen door Oost-Nederland in de toekomst.

Lees hier het rapport. Voor de reactie van de provinciebesturen van Overijssel en Gelderland en het HbR klikt u hier.

De BVB vindt de Noordtak een toekomstvast alternatief, dat veel minder overlast zal geven dan het rijden van de goederentreinen over de bestaande reizigerssporen dwars door steden en dorpen. Lees de reactie van de BVB op het Noordtak-rapport hier.